Let’s fight on!

Tränen in Texas, Bernstein in der Mee-To-Ära und eine SMS von Bradley Cooper: Marin Alsop über ihre Mission als Vorkämpferin für Dirigentinnen, Partys mit Lenny und die Freuden und Hürden, die sie als erste Chefdirigentin in Wien erlebt.

Marin Alsop, Ikone der Frauenbewegung

Es ist beschämend: Wir schreiben bald 2023 und sind von einer Gleichberechtigung von Frauen und Männern auf dem Dirigierpult immer noch meilenweit entfernt. Obwohl mittlerweile mehrere Generationen von angesagten Dirigentinnen den Klassikmarkt aufmischen, sind sie besonders in den wichtigen Chefpositionen drastisch unterrepräsentiert. Hat jemand nur einen Frauennamen gehört als mögliche Kandidatin für den Chefposten der Wiener Symphoniker (außer auf Bohema)? Ich nicht.

In der Person von Marin Alsop hat Wien seit 2019 immerhin erstmals eine Chefdirigentin; sie ist es gewohnt, in vielerlei Hinsicht ‘die erste Frau’ zu sein. Als sie 2007 das Baltimore Symphony Orchestra übernahm, war sie die erste Chefdirigentin eines der 20 größten Orchester der USA (eine zweite gab es seither nicht). Ob sie es schon manchmal müde sei, ständig als Pionierin gelabelt zu werden? „That’s  the easiest thing for people to grab on to“ meint sie etwas resigniert. „I try to use this to create a different landscape, by helping other female conductors.“

Eine nimmermüde ‘Godmother aller Dirigentinnen’

Und das tut sie sehr effektiv. Seit 20 Jahren unterstützt sie schon mit ihrem „Taki Alsop Conducting Fellowship“ junge Dirigentinnen. Aktuell 60 junge Frauen aus der ganzen Welt. Als ich sie im Künstlerzimmer des Konzerthauses traf, plauderte sie gerade mit zwei Stipendiatinnen. „If you get in, you get 20 000 Dollars, but it is more about exposure and opportunities. You get the chance to work with me, I give workshops, also online. During lockdown some colleagues joined too, the late Bernard Haitink and Iván Fischer for example.“ Alsop ist so etwas wie eine Godmother von Dirigentinnen, vernetzt die jungen Frauen miteinander: „We have 19 music directors now, they hire each other. Which is great!“ sagt sie, spürbar begeistert.

Als Marin Alsop das letzte Mal durch die weltweiten Klassiknews schwirrte, war das ausnahmsweise nicht, weil sie wieder einmal eine Barriere als erste Dirigentin durchbrach. Stattdessen war es eine kleine Bewegung, mit der sie eine Träne wegwischte (Minute 42:35), nachdem Yunchan Lim unter ihrer Leitung Rachmaninows 3. Klavierkonzert spielte. Das war im letzten Sommer beim Van-Cliburn-Wettbewerb in Texas, den der immer noch erst 18-jährige Koreaner sensationell gewann. Ob sie mit ihm noch in Kontakt steht? „We e-mail now and then, I just engaged him to play with me in the US. And I am trying to bring him to Vienna in 2024/25 too.“

Vor Wien hatte sie vor ihrer Bestellung zum RSO Wien durchaus Respekt: „Coming to Vienna I had the same old stereotypic idea of this city being very conservative, sort of anti-change, anti gender equality. But I haven’t found that here, except in certain institutions. But definitely not in the RSO. I have a place here, so I feel like I am home. I love this city!“

Wienconnection schon bei Bernstein

Auch ihr einstiger Mentor, der legendäre Leonard Bernstein hatte eine enge Beziehung zu Wien, es gibt einige großartige Aufnahmen von ihm mit den Philharmonikern. „Sometimes when I conduct at the Musikverein I feel his energy. I think he was really pleased, that he, the quintessentially american, jewish jazz guy could bring Mahler to the Vienna Philharmonic“, sagt sie lächelnd. Die Philharmoniker haben sie bis jetzt nicht eingeladen, dabei dirigiert sie seit Jahrzehnten die größten Orchester weltweit, in den USA, in London, in Amsterdam. „You know, some areas are still very conservative here.“

Wenn man Alsop über Bernstein fragt, kommt sie schnell ins Erzählen. „Meeting him the first time was a bit like a visit from God, I was terrified!“ Die zwei musikverrückten New-Yorker*innen verstanden sich bald blendend. „I would often go to his appartment and go through scores with him. He said, come any time. Sometimes he would say: Ahh, I like that idea, I would steal it. Is that ok? I said, sure, I have stolen all of your ideas (sie lacht beherzt). He was very huggy, very affectionate. I don’t think he would have done well during Covid or the MeToo era…“

“He was definitely a party animal and rarely slept at night”

“He needed people and loved pop culture too. Anywhere he went, they loved him, he was like a rock star. I wasn’t so much into the parties, but I was into him, so I went to all kinds of places with him. To crowded parties in apartments, or we would take over restaurants. But I preferred the quiet moments, like when we talked about politics, literature or history. He had a huge social conscience, he would always stand up for his beliefs. Whether you agree with his liberal ideas or not, you have to admire how principled he was. For example, he hosted the Black Panthers and was publicly ridiculed for that. Of course, now we see, that was 50 years ahead of his time.“

Plötzlich zeigt sie mir ein Bild von Bernstein auf ihrem Handy. Tatsächlich ist es aber der perfekt maskierte Bradley Cooper. „He is making a movie about Bernstein, saw the documentary about me on a plane and just texted me.“ Apropos: Bernadette Wegensteins Film über Alsop ist absolut sehenswert.

„When Bernstein died in 1990 it was heartbreaking. My birthday is on the 16th of October, and he said: come to my appartment on the 15th and we will celebrate. And then he died on the 14th. As long as I knew him he always said, oh I am dying, I am nearing the end. Then he retired from conducting in October, and it was all very sudden. One of his assistants called me in the night. It was tough“, sagt sie leise, gerührt. „He was amazing, wasn’t he? He did so much, and I think he felt he didn’t do nearly as much as he wanted to do. It was not an easy road for him either. He was exceptional on so many levels.“ Ob man damals wusste, dass er schwul war? „I think it was one of those secrets everybody knew about. I didn’t care about that.“ Hat sie sich als queere Frau jemals benachteiligt gefühlt?

„You know, I am a woman, I am gay, and I can’t change that”

“I never hid being gay. It is the same question as being 5 foot 4 inches. What can I say? That’s how I am. Maybe I would get more work if I was taller, maybe if I was even smaller (lacht). I never really think about it. I assume that people don’t judge me by my height, but the quality of my work. Maybe I am naive.“

Was die Zukunft angeht, gibt sich Alsop kämpferisch: „The real heroes are the women in Iran, I feel fortunate that I have never been imprisoned for standing up for women’s rights. Women often have to endure the backlash of insecure men wanting to control them. Often you see some progress in certain aspects, and then it regresses afterwards, like with the supreme court in the US now. That’s why we have to keep pushing now that the door is a bit opened up. Don’t assume they will let us in. We see more female conductors now, but not enough. And we don’t see them at the top. Let’s fight on! Maybe that should be the title“, sagt sie lachend.

Das nächste Mal ist Marin Alsop mit ihrem RSO am 28. Januar im Konzerthaus zu erleben, wie immer werden Studierenden unter 26. Restkarten um 12 Euro angeboten.

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